Naast uw gebruikersnaam en wachtwoord heeft u meer gegevens nodig om uw e-mail in te stellen op uw computer, tablet of telefoon.


POP3 en IMAP

Er zijn 2 verschillende manieren voor het ophalen van e-mail: POP3 en IMAP.
Bij POP3 wordt de e-mail opgehaald van de server en staat dit alleen nog op de computer of laptop. Dit wordt meestal gebruikt voor computers en laptops, omdat de mailbox op de server anders snel volloopt. Als de mailbox vol is, kan er geen nieuwe e-mail meer worden ontvangen.
IMAP zorgt er voor dat de e-mail altijd op de server blijft staan. Het voordeel hiervan is dat al je e-mails vanaf verschillende plekken te lezen zijn. Dit wordt meestal gebruikt voor mobiele telefoons en tablets, omdat je de e-mail onderweg wilt lezen. Daarnaast komt de e-mail nog steeds binnen op je computer of laptop.


Computer of laptop

Inkomende e-mail
Server (POP3): mail.uwdomeinnaam.nl (beter d-knabbel.host-ed.eu i.v.m. SSL)
Gebruikersnaam: Uw volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord dat u van ons hebt ontvangen
Poort: 110

Uitgaande e-mail
Server (SMTP): Dit kan je navragen bij je internetprovider. Bijvoorbeeld: smtp.xs4all.nl



Tablet of mobiele telefoon

Inkomende e-mail
Server (IMAP): mail.uwdomeinnaam.nl (beter d-knabbel.host-ed.eu i.v.m. SSL)
Gebruikersnaam: Uw volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord dat u van ons hebt ontvangen
Poort: 143

Uitgaande e-mail
Server (SMTP): mail.uwdomeinnaam.nl (beter d-knabbel.host-ed.eu i.v.m. SSL)
Gebruikersnaam: Uw volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord dat u van ons hebt ontvangen
Poort: 587

Problemen bij het instellen?

Als u problemen hebt bij het instellen van uw e-mailaccount, zitten de fouten meestal in één of meerdere van de onderstaande zaken. Door de instellingen nauwkeurig overal te controleren, zouden de problemen moeten zijn verholpen.

  • Gebruik voor de inkomende en uitgaande mail settings d-knabbel.host-ed.eu i.v.m. SSL
  • De gebruikersnaam is onjuist. Bijvoorbeeld "info" i.p.v. het volledige e-mailadres "info@uwdomeinnaam.nl".
  • Het wachtwoord is onjuist. Let goed op hoofdletters en letters die op elkaar lijken zoals een O (letter o) en 0 (cijfer 0) of l (kleine letter L) of I (hoofdletter i).
  • Er staat ergens bij de instellingen SSL of TLS aangevinkt. Dit moet zijn uitgevinkt.
  • De poort is onjuist, zoals 995 i.p.v. 110 of 993 ipv 587. Als dit zo is, zie dan ook het vorige punt over beveiligde verbindingen (SSL / TLS). Dit heeft vaak met elkaar te maken.
  • Bij de uitgaande e-mail is geen gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld.
  • Verder is het altijd raadzaam om bovenstaande gegevens bij de kopjes "Inkomende e-mail" en "Uitgaande e-mail" van het juiste apparaat er naast te houden en puntsgewijs te controleren of alle gegevens juist zijn ingevoerd.

Webmail

Webmail is uitermate geschikt om tijdens uw vakantie toch uw e-mail te lezen en beantwoorden. U kunt webmail bereiken viahttp://webmail.cloud1.maxicms.nl of http://www.uwdomeinnaam.nl/webmail (uiteraard "uwdomeinnaam.nl" vervangen door uw eigen domeinnaam). U kunt hier inloggen met uw volledige gebruikersnaam en wachtwoord.
Let op: We raden het permanent gebruiken van webmail sterk af. U kunt het beste uw computer of laptop instellen om via POP3 uw e-mailberichten op te halen. Anders kan het voorkomen dat uw mailbox volloopt en er geen nieuwe e-mail meer kan worden ontvangen.